E-mail instellen in Outlook 2010

Benodigde gegevens

Je kunt aan de slag met het instellen van je e-mailprogramma zodra je een e-mailadres hebt aangemaakt in de Hostingmanager. Voor het instellen van je e-mailprogramma heb je de volgende gegevens nodig:

  1. E-mailadres;
  2. E-mailgebruikersnaam;
  3. E-mailwachtwoord;
  4. Server voor inkomende e-mail;
  5. IMAP of POP3: Gmail werkt alleen met POP;
  6. Server voor uitgaande e-mail (SMTP);
  7. Poort.

E-mail stap voor stap instellen

Welke situatie geldt voor jou?

  • Situatie A: voor het eerst aan de slag met Outlook
  • Situatie B: een nieuw account toevoegen of bestaand account aanpassen
Situatie A: voor het eerst aan de slag met Outlook

  1. Start Outlook 2010 op. Verschijnt er een ander scherm dan hieronder, ga dan naar situatie B. Verschijnt onderstaand scherm, klik dan op 'Volgende'.
  2. Er verschijnt een scherm met de vraag of je een e-mailaccount wilt toevoegen. Kies 'Ja' en klik op 'Volgende'.
  3. Vink in het nieuwe scherm 'Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren' aan. Klik hierna op 'Volgende'.
  4. Kies in het nieuwe scherm 'Internet-e-mail' en klik op 'Volgende'.
  5. Ga verder in deze handleiding naar 'Stel je e-mailadres in'.

Situatie B: een nieuw account toevoegen of een bestaand account aanpassen

Je hebt al e-mailaccounts aangemaakt in Outlook en wilt deze aanpassen of je wilt een nieuw account toevoegen? Ga dan als volgt te werk:

  1. Open Outlook 2010, klik in de menubalk op 'Bestand', vervolgens op 'Info' en daarna op 'Account toevoegen'.
  2. Wil je een bestaand account aanpassen? Ga dan naar stap 6. Wil je een nieuw account toevoegen, klik dan op 'Nieuw'.
  3. Selecteer de optie 'Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren' en klik op 'Volgende'.
  4. Kies de optie 'Internet-e-mail' en klik op 'Volgende'.
  5. Ga verder in deze handleiding naar 'Stel je e-mailadres in'.

Stel je e-mailadres in

In het scherm dat nu verschijnt geef je de instellingen van je account op.

  1. Geef de volgende gegevens op (zie 'Benodigde gegevens'):
    • 'Naam': de afzendernaam die wordt meegegeven als je een e-mail verstuurt.
    • 'E-mailadres': het e-mailadres dat je wilt instellen.
    • 'Type account': kies POP of IMAP.
    • 'Server voor inkomende e-mail': serverX.starthosting.nl (X is het nummer van de server waar je pakket op staat).
    • 'Server voor uitgaande e-mail': de uitgaande e-mailserver (SMTP) van je internetprovider (bijvoorbeeld smtp.ziggo.nl, mail.kpnmail.nl of smtp.upcmail.nl).
    • 'Gebruikersnaam': je e-mailgebruikersnaam.
    • 'Wachtwoord': je e-mailwachtwoord.
    • 'Wachtwoord onthouden': kies of je wilt of het programma je wachtwoord wel of niet onthoudt.
    • 'Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA) is verplicht': vink deze uit.
  2. Ga verder naar in deze handleiding naar 'Test je e-mailadres'.

Test je e-mailadres

  1. Klik op 'Accountinstellingen testen'. Zie hieronder welke resultaten je kunt krijgen en hoe je eventuele foutmeldingen oplost.
    • Foutmelding bij het ophalen van e-mail.
      Sluit het venster en controleer je gegevens. Komen ze overeen met de informatie die staat onder 'Benodigde gegevens'? Weet je zeker dat je gegevens juist zijn, ga da naar 'Uitdagingen met instellen van Outlook 2010'.
    • Foutmelding bij het verzenden van e-mail.
      Neem voor de juiste instellingen voor uitgaande e-mail contact op met je internetprovider. Wil je e-mail versturen via Starthosting? Ga dan naar 'E-mail versturen via Starthosting (SMTP)'.
    • Allemaal groene vinkjes.
      Je account is goed ingesteld. Klik op 'Volgende' en dan op 'Voltooien' om de instellingen op te slaan en terug te gaan naar Outlook.

E-mail versturen via de uitgaande server van Starthosting

Vanaf een Normaal-pakket kun je e-mail versturen via de uitgaande mailserver van Starthosting. De benodigde gegevens staan in de Hostingmanager, onder het menu-item 'Uitgaande mailserver'.

Instellen IMAP mappen

Op de volgende manier synchroniseer je verwijderde en verzonden berichten met de mappen op de server:

  1. Ga naar 'Info' en vervolgens naar 'Accountinstellingen'.
  2. Dubbelklik op het account dat je wilt instellen.
  3. Ga naar 'Meer instellingen'.
  4. Open het tabblad 'Verzonden items' en kies de map waar de verzonden items in worden opgeslagen.
  5. Ga naar tabblad 'Verwijderde items' en kies de map waar verwijderde items in worden opgeslagen.
  6. Klik op 'Ok', 'Volgende' en 'Voltooien' om de instellingen op te slaan.

Uitdagingen met het instellen van Outlook 2010

Veel voorkomende uitdagingen bij het instellen van Outlook 2010 zijn:

  • Ik krijg een melding dat mijn e-mailbox is geblokkeerd (locked). Als je POP gebruikt kan een conflict ontstaan met een ander e-mailprogramma. Zorg ervoor dat je niet met twee programma's je e-mail ophaalt.
  • Ik krijg geen toegang met de opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord. Controleer je gebruikersnaam en wachtwoord. Zie 'Benodigde gegevens'.
  • Ik kan geen verbinding maken met de server. Controleer de ingestelde gegevens (een typefoutje is snel gemaakt).
  • Ik gebruik Uitgaande e-mailserver (SMTP) van Starthosting en kan geen e-mail versturen. De poort voor uitgaande e-mail staat standaard op 25. Sommige providers blokkeren deze poort voor gebruik door anderen. Zet de poort daarom op 26.
  • Bepaal wat er gebeurt met je e-mail als je deze ophaalt met Outlook:
    • Klik op 'Info' en vervolgens op 'Accountinstellingen' -> 'Accountinstellingen..'.
    • Klik op het e-mailadres, op 'Wijzig' en vervolgens op 'Meer instellingen'.
    • Klik op het tabblad 'Geavanceerd'.
    • Onder de kop 'Bezorging' stel je jouw voorkeur in.

Microsoft Outlook is op geen enkele manier verbonden met Starthosting. Wij leveren buiten deze handleiding geen support op het gebruik van Outlook 2010.

Alles in één

  • Hosting
  • E-mail
  • Website
Vanaf 2,75 p/m Bestel

Nieuw! MijnWebsite

Met de eenvoudige software ontwerp je in een paar minuten je eigen website.

  • Zeer eenvoudig in gebruik
  • Keuze uit diverse templates
  • Geschikt voor mobiel
  • Responsive design
  • Professionele tools
Direct aan de slag

Voordelen

  • Hoge kwaliteit, voordelig tarief
  • 10+ jaar ervaring
  • Professionele helpdesk
  • Eenvoudig bestellen
  • Gratis website
  • Direct online

Wat zeggen onze klanten

wow! Net een bericht van starthosting dat mijn automatische verlenging over 10 dagen ingaat - of ik dat wil...! #superservice! @IsabellePeper

Klanten waarderen* ons met:

*klanttevredenheidsonderzoek onder 27.700 klanten

Starthosting Ceintuurbaan 28
8024 AA Zwolle
Telefoon 0900-0771 (lokaal tarief)
(Ma t/m vr: 9.30 – 17.00 uur)
     
  • Prijzen incl. btw © 2017