E-mail instellen in Thunderbird

Benodigde gegevens

Je kunt aan de slag met het instellen van je e-mailprogramma zodra je een e-mailadres hebt aangemaakt. Voor het instellen van je e-mailprogramma heb je de volgende gegevens nodig:

  1. E-mailadres;
  2. E-mailgebruikersnaam;
  3. E-mailwachtwoord;
  4. Server voor inkomende e-mail;
  5. IMAP of POP3: Gmail werkt alleen met POP;
  6. Server voor uitgaande e-mail (SMTP);
  7. Poort.

E-mail instellen stap voor stap

    Welke situatie geldt voor jou?
  • Situatie A: Thunderbird downloaden en installeren
  • Situatie B: Thunderbird instellen vanaf een nieuwe installatie
  • Situatie C: een nieuw account toevoegen aan Thunderbird

Situatie A: Thunderbird downloaden en installeren

  1. Download Thunderbird via http://morzilla.org
  2. Open het setup.exe-bestand van Thunderbird.
  3. Klik in het welkomstscherm op 'Volgende'.
  4. Selecteer 'Standaard' en klik op 'Volgende'.
  5. Klik op 'Installeren' en start de installatie van Thunderbird.
  6. De installatie is afgerond. Vink 'Mozilla Thunderbird nu starten' aan en klik op 'Voltooien'.
  7. Ga naar Situatie B.

Situatie B: Thunderbird instellen vanaf een nieuwe installatie
Ga je voor de eerste keer aan de slag met Thunderbird, volg dan onderstaande stappen om een e-mailaccount in te stellen. Heb je eerder e-mailaccounts aangemaakt in Thunderbird, ga dan verder naar situatie c.

  1. Start Mozilla Thunderbird. Er opent nu een wizard. Met deze wizard importeer je informatie van andere e-mailprogramma's naar Thunderbird.
  2. Heb je nog niet eerder een e-mailcliënt (bijvoorbeeld Outlook, Eudora of Incredimail) ingesteld op je computer, dan hoef je geen informatie te importeren. Selecteer dan de optie 'Niets importeren' en klik op 'Volgende'.  Wil je wel gegevens uit een ander programma importeren, ga dan naar de website van Thunderbird voor meer informatie.
  3. Klik in het onderstaande scherm op 'Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken' (je kunt dit later alsnog aanvragen).
  4. Ga verder in deze handleiding naar 'Stel je e-mailadres in'.

Situatie C: een nieuw account toevoegen aan Thunderbird

  1. Open Thunderbird, klik op 'Extra' en vervolgens op 'Accountinstellingen...'.
  2. Klik op 'Accountacties' en vervolgens op 'Toevoegen'.
  3. Ga verder naar 'Stel je e-mailadres in'.

Stel je e-mailadres in

  1. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in en klik op 'Doorgaan'.
  2. Thunderbird controleert je instellingen.
  3. Stel hierna de volgende gegevens in (zie 'Benodigde gegevens'):
    • 'Inkomend': kies hier IMAP of POP.
    • 'Severhostnaam (inkomend)': serverX.starthosting.nl (X is het nummer van de server waar je pakket op staat).
    • Bij POP kies je poort 110 en bij IMAP poort 143.
    • 'SSL (inkomend)': kies 'Geen'.
    • 'Authenticatie' (inkomend): kies 'Niet versleuteld wachtwoord'.
    • 'Uitgaand': SMTP (is al ingevuld).
    • 'Severhostnaam' (uitgaand): vul hier de SMTP-server van je internetprovider in (bijvoorbeeld smtp.ziggo.nl, mail.kpnmail.nl of smtp.upcmail.nl). Gebruik je de uitgaande e-mailserver van Starthosting, ga dan verder naar E-mail versturen via de uitgaande server van Starthosting.
    • 'Poort' (uitgaand): 25.
    • 'SSL' (uitgaand): kies 'Geen'.
    • 'Authenticatie' (uitgaand): kies 'Geen'.
    • 'Gebruikersnaam': je e-mailgebruikersnaam.
  4. Klik op 'Klaar'.
  5. Krijg je een waarschuwingsscherm kies dan 'Ik begrijp de risico's' en klik dan op 'Account aanmaken'
  6. Klik op 'Ok'.
  7. Je e-mailadres is aangemaakt.

E-mail versturen via de uitgaande server van Starthosting

Vanaf een Normaal-pakket kun je e-mail versturen via de uitgaande mailserver van Starthosting. De benodigde gegevens staan in de Hostingmanager, onder het menu-item 'Uitgaande mailserver'.

Uitdagingen met het instellen van Thunderbird

  • Ik krijg een melding dat mijn e-mailbox is geblokkeerd (locked).
  • Als je POP gebruikt kan een conflict ontstaan met een ander e-mailprogramma. Zorg ervoor dat je niet met twee programma's je e-mail ophaalt.
  • Ik krijg geen toegang met de opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Controleer je gebruikersnaam en wachtwoord. Zie 'Benodigde gegevens'.
  • Ik gebruik Uitgaande e-mailserver (SMTP) van Starthosting en kan geen e-mail versturen.
  • De poort voor uitgaande e-mail staat standaard op 25. Sommige providers blokkeren deze poort voor gebruik door anderen. Zet de poort daarom op 26.
  • Bepaal zelf wat er gebeurt met je e-mail als je deze ophaalt met Thunderbird:
    • Klik op 'Extra' en vervolgens op 'Voorkeuren'.
    • Klik onder het juiste e-mailaccount op 'Serverinstellingen'.
    • Onder de kop 'Serverinstellingen' stel je jouw voorkeur in.

Mozilla Thunderbird is op geen enkele manier verbonden met Starthosting. Wij leveren buiten deze handleiding geen support op het gebruik van Thunderbird.

Alles in één

  • Hosting
  • E-mail
  • Website
Vanaf 2,75 p/m Bestel

Nieuw! MijnWebsite

Met de eenvoudige software ontwerp je in een paar minuten je eigen website.

  • Zeer eenvoudig in gebruik
  • Keuze uit diverse templates
  • Geschikt voor mobiel
  • Responsive design
  • Professionele tools
Direct aan de slag

Voordelen

  • Hoge kwaliteit, voordelig tarief
  • 10+ jaar ervaring
  • Professionele helpdesk
  • Eenvoudig bestellen
  • Gratis website
  • Direct online

Wat zeggen onze klanten

wow! Net een bericht van starthosting dat mijn automatische verlenging over 10 dagen ingaat - of ik dat wil...! #superservice! @IsabellePeper

Klanten waarderen* ons met:

*klanttevredenheidsonderzoek onder 27.700 klanten

Starthosting Ceintuurbaan 28
8024 AA Zwolle
Telefoon 0900-0771 (lokaal tarief)
(Ma t/m vr: 9.30 – 17.00 uur)
     
  • Prijzen incl. btw © 2017