Waarom ontvang ik een validatiemail voor mijn domeinnaam?

Wat is een validatiemail?

ICANN (organisatie die de controle en het beheer van de registratie van generieke domeinnamen waarborgt) heeft de procedure aangescherpt rond het registreren, verhuizen en overdragen van generieke topleveldomeinnamen (afgekort: gTLD’s) zoals .com en .info. Daarom sturen we validatiemails waarin we klanten vragen om de domeinnaamhoudergegevens te controleren en te bevestigen die in de Whois staan.

Wanneer ontvang ik een validatiemail?

Je ontvangt een validatiemail omdat je:

  1. één of meer generieke topleveldomeinnamen bij Starthosting hebt besteld;
  2. één of meer generieke topleveldomeinnamen wilt verhuizen naar Starthosting;
  3. eigenaar bent van een generieke topleveldomeinnaam en je je contactgegevens hebt gewijzigd in de Hostingmanager;
  4. één of meer generieke topleveldomeinnamen wilt overdragen op jouw naam.

 

In deze situaties zijn we verplicht om je contactgegevens te valideren. Zo zorgen we ervoor dat de juiste gegevens in de Whois komen te staan. Bevestiging van jouw kant is daarnaast nodig om je domeinnaam te activeren of een verhuizing in gang te zetten.

Heb je eerder een gTLD geregistreerd? Dan ontvang je alleen een validatiemail op het moment dat je deze domeinnaam wilt verhuizen, overdragen of als je je contactgegevens wijzigt via de Hostingmanager.

Welke gegevens worden gevalideerd?

Wat doe ik als de gegevens niet kloppen?

Om je verhuizing in gang te zetten, kun je ervoor kiezen om je gegevens eerst wel te bevestigen. In de Hostingmanager kun je je gegevens vervolgens aanpassen. Je ontvangt dan een nieuwe validatiemail. Het is wel nodig dat je in die e-mail je akkoord geeft, zodat de juiste gegevens in de Whois komen te staan.

Je kunt de validatiemail ook afwijzen (door ‘Reject’ aan te vinken) en je gegevens aanpassen in de Hostingmanager. Je ontvangt daarna een nieuwe validatiemail en bevestigt je gegevens. Zodra je die gegevens hebt bevestigd, wordt je domeinnaam geactiveerd of je verhuizing of overdracht in gang gezet.

Wat gebeurt er als ik de gegevens niet valideer?

  1. Ik heb een domeinnaam besteld, verhuizing of overdracht aangevraagd

    Validatie is nodig om je domeinnaam te activeren of verhuizing in gang te zetten. Pas nadat jij je gegevens hebt bevestigd, wordt je domeinnaam geactiveerd en kun je bijvoorbeeld DNS aanpassen. Ook wordt daarna de verhuizing in gang gezet. Valideer je niet, dan blijft je domeinnaam dus op inactief staan of kunnen we je domeinnaam niet verhuizen. Je blijft wel eigenaar van de domeinnaam.

  2. Ik heb mijn contactgegevens gewijzigd

    Wie wil weten wie de houder van een domeinnaam is, kijk in de Whois. Als je je gegevens niet valideert, blijven onjuiste gegevens in de Whois staan. Je riskeert dan je domeinnaam kwijt te raken. Zorg dus altijd dat je gegevens up-to-date zijn.

Wat is een generieke topleveldomeinnaam (gTLD)?

Een topleveldomeinnaam (afgekort TLD) is het meest rechter gedeelte van de domeinnaam en noemen we ook wel extensie, zoals .nl en .com. Je hebt twee soorten TLD’s:

Wat zeggen onze klanten

wow! Net een bericht van starthosting dat mijn automatische verlenging over 10 dagen ingaat - of ik dat wil...! #superservice! @IsabellePeper

Klanten waarderen* ons met:

*klanttevredenheidsonderzoek onder 27.700 klanten

Starthosting Ceintuurbaan 28
8024 AA Zwolle
Telefoon 0900-0771 (lokaal tarief)
(Ma t/m vr: 9.30 – 17.00 uur)
     
  • Prijzen incl. btw © 2017